Home

Modus operandi: 

KUNSTBEVEGELSEN per se

er et kunstprosjekt.

Det er formulert som et uavhengig kunsttidsskrift for kritisk refleksjon, med nettadresse kunstbevegelsen.com, initiert i 2011, med virke frem til nå i 2017.

Formål: Undersøkende journalistikk inn mot kunstlivet i relasjon til verden.

::::::::

KUNSTPROSJEKTET KUNSTBEVEGELSEN

«Kunstbevegelsen velger en kunstsentrisk verdensanskuelse, med et diplomatisk utgangspunkt.

Kunstbevegelsen har en humanistisk tilnærming til materialet som gis fokus, tilhører ingen politisk fløy, og søker å ytre seg tilstrekkelig nøytralt, til beste for kunsten.

Redaksjonen KUNSTBEVEGELSEN består av et antall kapasiteter med ulik kunstfaglig bakgrunn, tidsskriftet er primært norskspråklig, med virkefelt over hele verden, i utgangspunktet avgrenset til et nordisk-språklig og tidvis engelsk lesersegment.

KUNSTBEVEGELSEN viser nye og tidligere utgivelser av kritikker og artikler som tematiserer diverse kunstfaglig presentasjon – og tilpasset egenpresentasjon, i et profesjonelt, samtidig uhøytidelig nettsideformat.

KUNSTBEVEGELSEN utgis med tiden i papirformat for betalende abonnenter. Tidsskriftet distribueres via medlems-utsendelser og sosiale medier, papirutgaven høyst sannsynlig via Narvesen innen en oversiktlig fremtidshorisont, med x antall utgivelser årlig.

Den kunstfaglige ledelsen har vært ved Monica Emilie Herstad, som har et profesjonelt kunstfaglig utgangspunkt opprinnelig som utøvende danser, skapende regissør og koreograf, innen dans, film, teater, performance og gallerisammenheng, http://kritikkportalen.no/kritikere/kritikerprofiler/itemlist/user/542-monicaherstad

Monica Emilie Herstad er fra 2017 gjesteskribent for blant annet The Modern Times Review, i kraft av å være danseviter og kritiker, hun har også gjesteopptredener i NRK P2 i 2017.

https://www.nytid.no/vaeret-a-vaere/

https://radio.nrk.no/serie/kulturreportasjen-kunst/MKRV25000317/16-09-2017

::::::::

Monica Emilie Herstad er allerede i 2005 kvalifisert med høgskole-lektorkompetanse, basert på realkompetanse og utdannelse, og slik gitt Associate Professor status.

Hun har fullført et Gjesteforskeropphold over 3.5 år i tiden 2005 – 2008, ved Senter for Ibsenstudier, UiO, og fikk som nevnt formalisert sin høgskolelektorkompetanse/ ekvivalent som det heter, i 2005. Siden 2015  har hun fullført flere studier innen Dance Research i tillegg, som en del av en Nordic Master in Dance Science.

Hun har etter å ha gjennomført BA ved balletthøgskolen, som diplomutdannet danser og pedagog, videre ervervet relevant arbeidserfaring som profesjonell internasjonal kunstner, med tilleggskompetanse og dybdestudier innen dans, performance, koreografi og improvisasjon i Paris, NY, Europa og Japan, Asia. Iscenesettelse og undervisning innen dans og performance ansees som hennes hoved-virkefelt, over hele verden.

Monica Emilie Herstad har verdifull profesjonell internasjonal erfaring som danser og koreografiassistent, som danser i flere produksjoner og ved å ha gått i mesterlære innen butoh som en signifikant del av asiatisk samtids performance, hos japanske Min Tanaka, hvorpå hun siden turnerer internasjonalt med egne verk. Monica Emilie Herstad kan vise til betydelig profesjonell erfaring som utøvende danser og skapende kunstner internasjonalt, til de fremste resensjoner.

Hun spisser på fritiden jevnlig sin alternative kunnskap så som yoga-kompetanse, i form av internasjonal sertifisering og instruktør-utdannelse gjennomført i 2013, som ekstra supplement til det profesjonelt akademisk formelt rent danse- og kunstfaglige.

Monica Emilie Herstad er per 2017 medlem av henholdsvis NODA, P.E.N., Kritikerlaget, samtidig som i Forskerforbundet, DTS, BONO, og tidligere i MFO/ LO Selvstendig, etc.

Hun har verdifull tillitsverv-kompetanse som tidligere redaksjonsmedlem bl.a. i danser-fagforeningen NODA, og styre- og valgkomité-verv i interesseforeningen DTS, med de beste skriftlige anbefalinger fra lederne der. Hennes herStay er et assosiert medlem av IETM,etc.

Se http://www.herStay.net

Sin journalistiske erfaring har redaktøren blant annet som forfatter og kritiker fra i 2017 Modern Times, i tillegg til tidligere fra Kunstkritikk http://www.kunstkritikk.no/skribenter/monica-emilie-herstad/, Scenekunst http://scene.20sec.de/sak/author/monica-emilie-herstad/ , NRK Scenerom, Norsk Teater- og Shakespearetidsskrift, og allerede under utdannelsen, fra Natt&Dag, Morgenbladet, og etterhvert Fjords, og som nevnt, nestredaktør for fagforeningen NODA´s fagblad På Spissen.

Monica Emilie Herstad er i 2017 på vei til turné med herStay i Asia og Europa, i 2016 har hun blant annet opptrådt ved Deichmanske Bibliotek Grünerløkka med sin Ibsen-relaterte performance i samarbeid med Ibsenfestivalen 2016, og under åpningen for Agnes ANEW utstillingen ved Klosteret av St. Agnes av Bohemia, i anledning samarbeidet med Nasjonalgalleriet i Praha siden 2014.

I 2015 ble hun tildelt stipend til Berlin, gjennom foreningen ASSITEJ, og et kunstneropphold ved CS i ROMA. I mai 2014 ble hun tildelt et Kritikerlagets reisestipend.

Hun har som nevnt i senere tid gjennomført et større kunstnerisk oppdrag i samarbeid med Nasjonalgalleriet i Praha, i Convent of St. Agnes of Bohemia, støttet av EØS-midler, til stor suksess, se: herstay in Prague 2014 – 2018

KUNSTBEVEGELSEN  er et kunstprosjekt. Det har i tiden det har virket frem til i dag, vært ansett som en uformell kunst-blog, ble prøvelansert i 2012, og har allerede hele rundt regnet 2700 registrerte lesere, et større antall følgere, med ca. 150 000 treff årlig, over den kritiske massen.

KUNSTBEVEGELSEN tidsskrift var opprinnelig en intendert del av konglomeratet Kunst- og Kulturindustrien AS.

KUNSTBEVEGELSEN omfatter Tidsskrift, Kuratering og Biennale/ Festival.

 

Monica Emilie Herstad premiere 2010.jpg

Monica Emilie Herstad

Fotograf, her for herStay: Marit Anna Evanger.

All copyrights to Monica Emilie Herstad, herStay

Oppdatert cv per første november 2017:

081117 Curriculum Monica Emilie Herstad

(Tidligere versjon av januar 2017:

curriculum-jan-8-2017-mh )

 

 

ULIKE REFERANSER:

«However, dance has given me a
sense of interaction between the shapely feet of a slender
dancer girl, and gravitation.

The also butoh-inspired Norwegian maestro I also has been so lucky as to have
photographed some times, the dancer Monica Emilie Herstad,
has a philosophical sense of dance unusual to find in most
professional textbooks on dance. A number of conversations
over a prolonged time makes me want to include her in the
list of mentors.

And I feel that, if there is something
I can contribute with, which is new in the ‘SRW’ signature
— it is that nothing that comes from my hands is
without dance, however pompeous it may be to say it.»

* * *

Stein Reusch Weber, 2014

::::::::

Reklamer

Kunstbevegelsen

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s