Home

Trier mot Amanda

Den seriøse filmen boikotter nå krav om solgte billettinntekter, som grunnlag for Amanda-pristildeling.

Kommersialisering skal ikke stå i veien for kvalitetsbegrepet.

Anerkjente fimregissører går nå mot den ensidige fokusering på salg og inntekt.

Økonomi kan ikke diktere et godt kunstnerskap.

Dersom det var økonomien og publikumsappellen som skulle definere kvalitet, er det ingen grenser for hva som kunne delta i konkurransen om å vinne denne eneste prisen, som jo først og fremst skal belønne det som henger kunstnerisk høyt.

Det er filmkunsten som må settes i hovedsetet, ikke inntjeningsevnen.

Det er markedsapparatet som skal ta seg av markedsføringen og salg av filmen, de kan danne sin egen pris, markedsførings-, salgs- og næringsprisen.

Amanda må fortsatt være en film-kunstnernes pris, for å kunne bevare sin tillit internasjonalt som troverdig.

 

Litteratur:

https://www.dagbladet.no/kultur/filmbransjen-slakter-amanda-regel—her-til-lands-anerkjenner-vi-ikke-kvalitet-hvis-ikke-veldig-mange-liker-det/68659935

 

Reklamer
Kommentarer er skrudd av for Kvalitet vs publikums-appell