Home

ULTIMA ER I GANG

Gårsdagens åpning var vakker og kontemplativ, en god start på en 10 dagers festival hvor lederen etter 8 år nå tar sin hatt og går, til fordel for det som etter hvert kan bli den store dansken, som styreleder presiserer i sin tale, i Nationaltheatrets foaje.

I morgen formiddag er det tid for offisiell preåpning av nye Nasjonalmuseet ved Aker Brygge.

Med stor, flott konsert-performance og installasjon om aftenen, med danseren Min Tanaka i Fujiko Nakayamas tåkeinstallasjon, til musikk av Ryichi Sakamoto, og lysteknikk av Dumb Types.

Åpningskonserten var av regissør-legenden og den internasjonale Ibsen Awards vinneren Heiner Goebbels, med hans konsert Eislermaterial, med et strålende opplagt Ensemble Modern.

Hvorav strofen introduksjonsvis til artikkelen her, Contemplation, reflection, depression and uplift er hentet fra Eislermaterials manus.

I intervjuet før forestillingen fikk han presisert viktigheten av hvordan en teaterinstitusjon som et operahus, kun har mulighet til å repredusere uten direkte noen gang å kunne fornye seg, i motsetning til det å kunne jobbe som en friere konstellasjon kunstnere.

Samtidig som han i selve verket fremhever viktigheten av å stå samlet, for bedrede betingelser for kunsttilværelsen i sin helhet.

 

Litteratur:

http://ultima.no/events/heiner-goebbels-eislermaterial-apningskonsert

https://kunstbevegelsen.wordpress.com/2017/08/25/dannelseslektyre-og-levekar-statistikk/

https://kunstbevegelsen.wordpress.com/2017/09/02/kunststien-oslo-vest-ekeberg-tar-til/

Advertisements
Comments Off on Kontemplasjon, refleksjon, depresjon, opptur