Home

Fremtidens generasjoner vil behøve hav-vitenskap

Står det ene i veien for det andre?

Kritisk tenkning i undervisnings-sammenheng er viktig, konsensus desto mer relevant; Hva det skal tenkes kritisk om, kan være det store spørsmålet.

Oppdatert hav-vitenskap kan være et av områdene som må inn på pensumlistene, av praktiske hensyn – for hva om fremtidens generasjoner blir offer for store klima-endringer uten å ha mottatt den nødvendige teoretiske kunnskap om dette i forkant, det er en risiko det ikke er verdt å ta.

 

Klima-pensum som den del av kunstvitenskapen

Klimaforandringer vil også prege forutsetningene for kunstens elevering i fremtiden. Forhold lagt til rette for kunstkreasjon er en fremtid man kan se for seg, ren ønsketenkning?

Forskning tilsier hvilke utfordringer verden står overfor klima-messig. Hvordan avspeiles dette i all verdens curricula, inkludert på kunsthøgskolene?

Og – kan det være en idé å inkludere en modul med tema «Kunst i fremtiden – bærekraftig kunst i et perspektiv av klima-endring»?

Dette av både filosofisk, praktisk og rene nytte-årsaker, for – rent praktisk, hvordan eroderer klima-påvirket økning av vannmassene de store kulturbyggene langs vannkanten, som  et eksempel på en reell klimautfordring tilknyttet kunsten. Nasjonale storstuer hvor hele samlinger av nasjonal kulturarv foreløpig ligger samlet.

Noen strøtanker om et fremtidig kunstmiljøs faglige utfordringer, klimamessig som i et kulturarv-perspektiv, så vel som i økonomiske henseende, helhetlig sett.

tbc

 

Litteratur:

http://www.dw.com/en/imagine-americas-next-generation-are-climate-deniers/a-38482126

Advertisements
Comments Off on Fra kreasjonisme til hav-vitenskap?