Home

0XR9fWmJF6RItNdE-Pqtaw4QkY307L_wRi-wW78RWE0QKunst og krig

Den internasjonalt berømte Kirsten Flagstads karriere og liv ble etter krigen beviselig forsøkt ødelagt, hovedsakelig med begrunnelse i hennes ektemanns medlemskap i et nazist-parti frem til 1941, og utstrakt trelast-handel med tyskerne.

Det historiske spørsmålet rundt hennes skjebne har hittil vært hvorvidt hun kunne stilles delaktig i hans valg, og kunne påføres noen form for ansvar. Det hevdes på den annen side at det var omvendt, hun var den som påvirket sin mann til å forlate partiet i 1941 og fikk ham til å finansiere Hjemmefronten.

 

Anti-nazist

Selv Gunnar Sønsteby har tidligere omtalt henne som anti-nazist, i en NRK-dokumentar. Hun tonet flagg og sang for motstandsmenn og -kvinner under krigen, og for jødiske samfunn.

I et post-krigs perspektiv viser det seg desverre at mange fremstående nordmenn har hatt nære relasjoner til, familiemedlem eller omgangskrets som har vært medlem av feil parti uten at deres posisjon kan sies å ha blitt svekket av den grunn, før som nå, det er sterkt beklagelig. Enkelte har hatt doble virksomheter, utad handlet med tyskerne, privat vært hardbarka motstandsmenn, forteller historien.

Nå kommer en ny bokutgivelse som setter opera-sangerinnens liv i et nytt perspektiv.

 

Finkultur-stigmaet

Det påpekes at hun kulturelt tilhørte ´finkultur´-sjiktet, noe som var var uønsket som fanebærende i den påfølgende tiden etter krigen hvor man skulle føre en samlet nasjon videre.

Med andre ord var det ikke politisk, men en sjanger-kulturell årsak til at hun ikke var velkommen. Kan det stemme?

Det er i så fall oppsiktsvekkende. Kanskje det var derfor det tok så lang tid før opera og ballett skulle kunne bli et satsningsområde i Norge, nå er det heldigvis andre tider.

Men det at noen eventuelt mislikte finkultur og opera, skulle kunne kvalifisere for noe så alvorlig som å tiltale en sanger for landssvik, er i så fall et fullstendig misbruk av statens ressursanvendelse og anliggender.

 

Internasjonal berømmelse

I tillegg til at man her kan sies å se et klart eksempel på et alvorlig tilfelle av misogyni mot berømte kvinnelige kunstnere per se,  sett fra et feministisk ståsted.

Hadde hun et image og meninger som var uforenlig med det å være en av Norges fremste spydspisser innen kunst internasjonalt i etterkrigstiden?

Det uforklarlige dilemmaet har alltid vært at der aldri var klare forbindelser mellom hennes eget og mannens politiske syn, annet enn løse antydninger som har vært forsøkt satt i system, men visstnok uten realitet.

Det kan ha vært ønsket at hun skulle holde seg i utlendighet under krigen, for bedre å sloss for Norge derfra.

 

For eller mot

Norge mistet ved hennes tragiske skjebne et av sine største og mest markante kunstnerskap, hun ble lagt for hat, mener forfatteren.

Hun mener videre at det er som å frarøve Munch penselen, eller Ibsen pennen, det er sterke ord.

Historiker og professor emeritus Hans Fredrik Dahl som forsker på andre verdenskrig, uttaler at det er viktig at det nå dokumentert er fremkommet informasjon som tilsier at det faktisk ble utført en svertekampanje mot Flagstad, i et etterkrigs-perspektiv.

 

Erstatning

Dagbladet kan melde at forfatter Ingeborg Solbrekken er klar på at den offentlige sjikanen sangeren ble utsatt for, påvirket henne sterkt.

– Det er klart at det påførte henne en stresslidelse, hun fikk en sterk belastning av muskler og skjelett. Hun levde i en konstant skrekk om hva som skulle bli de neste skriveriene om henne. Hun trakk seg dypt inne i seg selv, sier Solbrekken.

– Det ville være sunt for vårt samfunnslegeme at myndighetene tok stilling til embetsverkets tidligere handlinger.

 

Mobbekultur i UD?

På sine hjemmesider ber dagens UD – som er kjent for å ha et røft internklima, om at mobbing i UD skal rapporteres. Det må også gjelde tidligere tider, sier forfatteren fra scenen.

 

Oppreisning

Hun mener det ikke hjelper på ettermælet at plassen utenfor Operaen bærer Flagstads navn.

– Det er ingen oppreisning. Det er like selvfølgelig som at vi har et Munchmuseum, sier Solbrekken fast fra scenen.

Overfor Dagbladet forteller Solbrekken at hun mener en pris i Flagstads navn vil kunne gjøre mye for hennes omdømme, men først og fremst ønsker hun en beklagelse fra myndighetene.

– UD bør uttale seg i denne saken, sier Solbrekken til Dagbladet.

 

 

Litteratur:

http://www.dagbladet.no/2016/05/24/kultur/kirsten_flagstad/opera/musikk/scene/44323314/

http://www.nrk.no/kultur/ny-bok-slar-fast-at-flagstad-ble-utsatt-for-forfolgelse-1.12959832

Ei samansett krigshistorie

 

 

Advertisements
Comments Off on Som å frarøve Munch penselen?