Home

Kunsthovedstad?

Kunstnere mener Oslo som by er fiendtlig innstilt mot kunstnere, en trist skjebne for en hovedstad. Flere flytter utenlands og ut av byen, til mildere omgivelser.

 

Bygnings-fetisjisme

Det eksisterer en form for kunstbygg-fetisjisme langs sjøsiden i byen, mens kunstnerne, selve underskogen, det kraft-segmentet som skaper langsiktig vekst, flere av selve innholds-leverandørene til kulturbygg-industrien, lider.

Det burde være mulig å få til begge deler, både en satsning på det enkelte kunstnerskap og ikke kun på institusjonaliseringen av kunstfeltets «storstue»-behov.

At en kunstner behøver atelier-mulighet for i det hele tatt å utøve sin næring, er en selvsagthet, og bare en av problemstillingene som nå tårner seg opp, som beskrevet i dagens Aftenposten.

 

Kommers musical vs sær gründer

Allerede har det kommersielle sponsor-bedrift publikummet en masse begynt å forsvinne fra premierer og forestillinger, grunnet næringslivets nedgangstider, selve det økonomiske grunnlaget for folke-teater-tanken. Tomme hus er resultatet, et eksempel er Mary Poppins-musicalen som kun hadde under 100 tilstede i salen de siste 3 ukene av spilletiden, det gir intet overskudd.

Da er det igjen tid for å satse på det enkelte kunstnerskap, gründeren, entreprenørene innen kunstlivet.

Frem med atelierene, omsorg for enkeltkunstnerne og deres små bedrifter er parolen.

 

Munch-tilstander

En frustrasjon over byen også delt av Edvard Munch i sin tid. Situasjonen er ikke videre bedret, kan det vise seg.

 

Grunnholdning

Et kunstnerliv er en organisk prosess som langt på vei må møtes med interesse og omsorg, man må bytte ut mistenksomhet med generøsitet.

 

Omdannelse som tema

Kunstnerne er nødvendige kapasiteter som kan anspore til den omdannelsen som samfunnet nå står overfor.

En omdannelse som alle fra AP-leder Jonas Gahr Støre til statsråd Siv Jensen under Spekter-konferensen på Nationaltheatret her forleden var enige om er en nødvendig prosess for samfunnet, forskjellen er at førstnevnte mener omstilling er mer et virkemiddel mens Jensen ser omstilling som selve målsettingen.

En løsning på kunstfellesskapets problemer i Oslo, er å vise kunstnerne og kreativiteten man tilbyr, tillit.

I tråd med nyere Oxford-forskning er avansert kunstnerskap et ønsket prosess-verktøy fra forskningens side, da det kun er nytenkning som oppstår i samarbeid mellom ulike fagfelt som vil kunne redde fremtiden.

Så ta vare på kunsten og kunstnerne, ved å legge til rette, det lønner seg, også i et utvidet samfunnsmessig perspektiv.

 

monica-emilie-herstad

 

Litteratur:

http://www.osloby.no/nyheter/–Vil-Oslo-ha-kunstnere-i-byen-8412354.html

https://morgenbladet.no/debatt/2008/06/kunstnerlonn-til-alle-kunstnere

https://morgenbladet.no/kultur/2008/06/sultekunstnere

 

Foto: Øverst, fra Vollapüks Høstfestival 2004

Nederst: Faksimile fra dagens Aftenposten:

 

Kunst og slikt

Advertisements
Comments Off on Oslo mister kredibilitet blant kunstnere