Home

Dansekapplek preger Åpningsseremonien under Ungdoms-OL

Et større Kulturprogram, med hele 150 kulturbegivenheter av ymse slag, går av stabelen i disse dager. Det kunne nesten gått kunst- og kulturscenen hus forbi.

I slike sammenhenger er det alltid spennende å se hvem som har programmert det kulturelle, her er det opplagt lokalt funderte, i og med at folkedansen preger arrangementet, i kappløpet om å promotere en norsk identitet, på best egnet måte. Det globalt forankrede overlates til idrettsarenaen.

Kan «kulturisten» som han kaller seg – folkemusiker og den politisk engasjerte folkekulturentusiasten Hallgrim Berg, ha bidratt til planleggingen her, selveste onkelen til kulturminister Linda Hofstad Hellelands ektemann Trond Helleland?

 

Armlengdes avstand prinsippet

En stilling som regissør eller koreograf for et OL´s åpningseremoni er et karriere-løft, skal en slik stilling som koreograf og regissør for åpningsseremonier offentlig utlyses?

Kunne Carte Blanche eller Operaballetten i den stand de er i dag, åpnet et Ungdoms-OL?

Evt. andre med OL-egnet kompetanse?

Eller er folkedans et opplagt førstevalg i OL-sammenheng?

Det er ikke lenge siden nettopp norsk folkedans sto oppført som et adekvat integrerings-initiativ i Norge; hvor det ble anbefalt at nye innbyggere skal lære seg norsk folkedans for bedre og raskere å passe til rette.

 

Moderne kulturplanlegging

Er denne programmeringen en del av denne nasjonal-identitets-markørens forlengede prinsipp?

Dagens Norge er kulturelt sett per se ett med norsk folke-kultur? = Norsk kultur er ekvivalent med norsk folklorisme.

Det er en evig dialektikk, diskusjonen mellom hvor det isolert najonale begynner og fortsetter, og det andre.

 

Litteratur:

http://www.lillehammer2016.com/en/

http://www.skapmorgendagen.no/

Advertisements
Comments Off on Dansekapplek åpner Ungdoms-OL